Consuminderen, een modewoord of een noodzaak?
- Corinne Delreux
- 26 feb
- 3 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 22 mrt
Ik weet niet of je ze al zag, de Netflix documentaire Buy Now: The Shopping Conspiracy? Als je nog niet keek, zeker doen en als je al wel keek, dan weet je hoe hallucinant het is!

De film laat zien hoe we als consument verleid worden om steeds makkelijker meer spullen te kopen. Zo makkelijk dat we gewoon met één klik uit onze luie zetel kunnen bestellen en dus zelfs de deur niet meer uit moeten.
Enkele ex-werknemers van giganten zoals Amazon, Apple en Nike vertellen hoe ze zelf eerst heel enthousiast meewerkten aan nieuwe producten, verkoopmethoden en het groter maken van hun bedrijf, tot ze de keerzijde ervan gingen inzien…
Wat is het probleem?
We leven in een maatschappij waar je eigenwaarde gekoppeld wordt aan wat je bezit.
Kopen geeft veel mensen ook een instant goed gevoel, een soort kick. Spijtig genoeg ebt dat gevoel even snel weer weg en dient een nieuwe aankoop zich weer aan…
Zo worden er steeds meer spullen gekocht die we niet echt nodig hebben en die ook vaak heel snel op de afvalberg belanden.
Onze aarde is een gesloten systeem waarop weg ook nooit echt weg is.
Het afval hoopt zich op, belandt in de natuur en vervuilt onze voeding en ons drinkwater.
Wat dan met recycleren?
Recyclage is een deel van de oplossing. Spijtig genoeg wordt het meestal niet gedaan zoals het hoort en vaak ook gewoon zelfs helemaal niet.
Door veel grote bedrijven worden verwoede pogingen gedaan om recycling in hun marketing en communicatie mee te nemen, maar bij de meesten gaat het om mooie greenwashing praktijken.
Kleding van H&M wordt niet hergebruikt wanneer je ze binnenbrengt, elektro wordt bijna nooit en ge-upcycled en bijlange niet alle plastic wordt gerecycled.
De realiteit is dat de meeste kleding naar Afrika verstuurd wordt en daar in grote hopen op stranden terecht komt. Elektro en computer afval gaat vaak naar landen zoals Thailand, waar mensen onder slechte omstandigheden handmatig alles uit elkaar halen en dan op nieuwe hopen gesorteerd afval gooien.
Bij plastic wordt slechts een klein percentage echt gerecycleerd. De rest wordt verbrand of verscheept naar ontwikkelingslanden waar het gewoon op grote stortplaatsen voor eeuwig blijft liggen…
Wat kunnen wij doen?
Als consument hebben we meer macht dan we denken.
Onze gedragsveranderingen kunnen grote bedrijven aansporen om anders te gaan werken.
We kunnen bijvoorbeeld:
Meer duurzame items kopen, die iets meer kosten, maar ethisch gemaakt zijn en beter voor het milieu.
Minder impulsaankopen doen, maar echt iets van topkwaliteit kopen wanneer we het nodig hebben.
Niet verwachten dat we vandaag bestellen en morgen al in huis hebben.
Meer lokaal kopen en de middenstand steunen.
Minder spullen, meer beleving (maak dat reisje, ga uit eten met vrienden, geniet van een terrasje in de zon, …)
Is het allemaal kommer en kwel?
Absoluut niet!
Er zijn gelukkig tal van bedrijven die wél duurzaam te werk gaan.
Zo kan je bij AS Adventure en Bever Outdoor je kleding en schoenen een langer leven geven bij hun Care & Repair Center. Ook kan je vaak al veel dingen huren, zoals trekkersrugzakken, wandelstokken, tenten, …
CÎME, het Belgische beautymerk heeft een mooie groene en ethische filosofie.
Niet enkel worden hun producten gemaakt met biologische ingrediënten, maar met hun bedrijf steunen ze ook vrouwen en bedrijven in Nepal en door goed na te denken over hun productieproces maken ze hun ecologische voetafdruk zo klein mogelijk.
Oh ja, ze testen ook niet op dieren 🙂
Bij Komrads maken ze hippe, Belgische No Waste sneakers.
Ze worden gemaakt van appel-leer, ocean waste plastics of hergebruikt katoen, met zolen van gerecycleerd rubber.
Door hun ReBirth Programma maken ze van jouw oude Komrads een ander, nieuw product.
Dit zijn maar enkele van de steeds meer fijne initiatieven die de kop opsteken en die mee aan de wieg staan van een meer eerlijke en schonere wereld. En dat kunnen we alleen maar toejuichen!
Dus kom op, maak af en toe eens een andere keuze of denk twee keer na of je iets echt nodig hebt. Je hoeft je koopgedrag niet van vandaag op morgen helemaal om te gooien, maar er soms al eens bij stilstaan en bewuste keuzes maken is een mooi begin!
Comments